Pagina's

vrijdag 24 mei 2013

Piekboe

Hoe groen denken en naaien samenkomen.

Om iets bij te dragen aan ons milieu neem ik geen plastic zakjes meer aan in winkels. Of beter gezegd, dat probeer ik. Soms glipt er nog wel een zakje tussendoor. Bijvoorbeeld voor de groentes bij de supermarkt. Bananen hoeven niet in een tas, maar tja om nou een berg sperziebonen op de band van een kassa te leggen...
Om toch altijd een tas bij me te hebben, naaide ik de Piekboe tas van Eloleo. (van het boek 'Zo geknipt') Prima te doen voor een beginnend naaister. En echt een fijne tas!
 
 Natuurlijk zijn plastic zakjes maar een klein onderdeel in de strijd tegen het groeien van de Plastic Soep. Maar alle beetjes helpen. Wat als we nu allemaal geen plastic zakjes meer aannemen?
Ik doe het nu krap 2 maanden en het bevalt me prima. Ik krijg hele leuke en positieve reacties in winkels, maar mensen vinden het soms ook raar als je kleding koopt en dat in je eigen Piekboe meeneemt of op de markt (waar je tenminste nog paprika's kunt kopen zonder plastic) vraagt of ze niet alle soorten groenten die je koopt in een apart zakje willen stoppen.

Zo probeer ik er ook op te letten om geen producten te kopen die Polyethylene (PE), Polypropylene (PP) en Polyethylene terephtalate (PET) bevatten. Kleine plastic bolletjes. Ze zitten in scrubs, shampoo's, tandpasta etc. en komen uiteindelijk in de zee terecht.
Op deze link vind je lijsten met producten die wel en geen plastic bevatten. Gelukkig zijn er al diverse bedrijven die toegezegd hebben om geen plastic meer te gaan gebruiken. Voor de liefhebbers is deze info ook als app te downloaden.

Kijk eens rond op http://plasticsoupfoundation.org/ en in het bijzonder de filmpjes bij lesmateriaal.
Probeer het eens een weekje en je zult zien dat het best gaat. Gebruik zo min mogelijk plastic (verpakkingen) en recycle zoveel mogelijk plastic. En in het kader van recycleren is het nog het mooiste om de tas te maken van een oud overhemd of een ander kledingstuk.

Een beter milieu begint bij jezelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten