Pagina's

zaterdag 14 september 2013

Marseille wasmiddel in de herhaling

Gister opnieuw marseillewasmiddel gemaakt. Ik had nog 160 gram zeep en heb dat gelijk maar voor 2 keer geschaafd. Een liter water (afgemeten in de maatbeker) in de grote pan en 80 gram geraspte marseillezeep op laten lossen. Toen nog 4 keer een liter water erbij gedaan. Opnieuw met de maatbeker. Ongeveer 1,5 liter gekookt heet water, de rest heet/warm uit de kraan. Goed geroerd en kookplaat uit. Nog even laten staan. Deksel op de pan. Af en toe roeren en constateren dat het nog niet dik is geworden. Toen van de kookplaat afgehaald en 's avonds op de koude vloer laten zetten. Vanmorgen was het prima ingedikt. En jawel 5 liter!

Had ik de vorige keer dan toch zoveel gemorst? Of was het verdampt, doordat ik er toen geen deksel op had.

Een lege schoonmaakazijnfles de bodem afgeknipt en dat als trechter gebruikt om mijn jerrycan te vullen. Ja hoor, 5 liter schoonmaakmiddel. Er was net een flinke fles Dash wasmiddel leeg, dus die omgespoeld en gevuld. Kan ik, voor de gekleurde was weer even vooruit.

2 opmerkingen:

  1. Bij mij was het de tweede keer niet ingedikt.
    Mirjam wees me er net op dat Dress Red Day niet zaterdag is maar zondag, ik dacht: ik laat het jou ook nog even weten voor je er een dag te vroeg als tomaatje bijloopt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee wat je dan verkeerd doet. Ik heb het deksel er wel op gelaten de tweede keer. Dat zorgde ervoor dat het niet zo verdampte. Toch was het goed dik. Ik schud altijd even met de fles voor ik het gebruik.
      Misschien moet je het even laten staan zonder deksel, zodat het uit kan dampen. Dan dikt het misschien nog wat in.

      Verwijderen